Onze visie
Onze leerlingen zijn meer dan een optelsom van taal en rekenen. Hun leren staat bij ons in het teken van hun hele persoonsvorming. Natuurlijk, de ontwikkeling van hun cognitieve vermogens is hierin onontbeerlijk, zo ook de cijfers en scores die zij hierin behalen. Maar hun humaniteit gaat hier niet in op. Er is altijd – meer en anders te leren. Het Laurentius onderwijs is een dynamisch proces: samenwerken met leerlingen en tussen leerlingen onderling is een belangrijke pijler. Samenwerken betekent delen van kennis en gebruikmaken van elkaars vaardigheden, de basis van alle gemeenschap. Een andere pijler is wat we eigenaarschap noemen: het opnemen van je eigen verantwoordelijkheid door zelf actief deel te nemen aan het leerproces: leerlingen, leerkrachten, schooldirecteuren, kortom, alle collega’s die participeren aan de Laurentius. Eigenaar worden van dat wat je wilt en kunt, ervoor gaan staan, hoort bij het leerproces dat altijd een vorming van de eigen persoon is.
Om zo te kunnen leren, heb je een omgeving nodig die tegelijk veilig en uitnodigend is, die prikkelt en ruimte biedt voor zowel concentratie als beweging. De buitenwereld is een belangrijke factor om rekening mee te houden, want de schoolmuren zijn tegenwoordig poreus. Voor leerkrachten en schooldirecteuren is het een voortdurend zoeken én bewaken van een plezierige balans tussen binnen en buiten. We willen niet afgesloten zijn van de buitenwereld waar onze leerlingen tenslotte hun weg moeten gaan vinden, maar we willen evenmin kritiekloos door allerlei ontwikkelingen gegijzeld worden. Als onderwijsgevenden nemen we notie van ontwikkelingen, leren we, volgen we cursussen en opleidingen en integreren onze bevindingen binnen de schoolmuren. We groeien en delen onze oogst.
Een andere, veelbetekenende factor in het actieve leren van onze leerlingen is de pedagogische ruimte die noodzakelijk is voor hun uitgroeien tot een persoon. In onze onderwijspraktijk schuilt ook altijd een pedagogische opdracht: normen en waarden voeden ons op, geven richtlijnen voor ons handelen en groei. Zo is de bedding in het klaslokaal een oefening in onze waarden. Zoals bijvoorbeeld de waarde samen: je mag vertrouwen op de ander, je mag het samen doen en daarin groeien. Die speelruimte is letterlijk en figuurlijk waardevol. Waarde is geen abstractie voor ons, maar een voelbare praktijk.
Onze ambities en praktijken zijn geworteld in de katholieke, levensbeschouwelijke identiteit waarvan wijzelf de levende dragers zijn. Leren, het worden van een persoon, is een gelovige praktijk. We geloven in onze leerlingen. In hun vallen en opstaan. In het vergeven zijn en worden, het steeds weer opnieuw beginnen zoals ons is voorgedaan in de gestalte van Jezus. Wij geloven ook in solidariteit, in het uitsteken van onze handen naar elkaar. En we geloven in gastvrijheid: elk kind is welkom en is ons dierbaar.