Laurentius Stichting: het beste is van ons samen
Als je je laat zien, komt er beweging. Uiteraard, je maakt jezelf zichtbaar in je verschijning, maar meer nog valt het licht op je in de verhalen die je vertelt: hier ben ik, zo sta ik ervoor. In een nutshell laten de bewegingen van ons schoolbestuur de Laurentius precies dat zien. Alle energie is gericht op het magische moment: het kind kijkt op en zie, het lichtje is aangegaan. Dit is de heilige graal van onze leerkrachten. Het moment dat ze zien dat hun leerlingen groeien en zeggen: kijk, hier ben ik!
Gastvrijheid is eigenlijk de achtste kernwaarde van de Laurentius. Dat zeggen nieuwe collega’s en dat zegt de foto die je hier ziet: kom binnen, word een van ons. Wees welkom. En met elke nieuweling, wandelt er ook een nieuw verhaal binnen: de nieuwe leerling in de klas: hoi, wie ben jij? Maar ook voor de zij-instromer, de stagiaire, die vrouw die intern gesolliciteerd heeft en schoolleider wordt op een andere Laurentius-school, die jonge gozer die na een omweg leraar wilde worden en zich gezien voelde door zijn begeleidster, voor hem hét moment dat hij echt leraar werd. Een vakman, een professional. Al zeggen we het zelf: we hebben kleur en beweging, we hebben plezier en gaan pijn en moeite niet uit de weg.
Voor bestuursvoorzitter Klaas Tigelaar zijn onderlinge verschillen uiterst waardevol: "Het waarderen van elkaars anders-zijn is essentieel voor ons samenleven met elkaar. Het ontwikkelen van sociale vaardigheden mag niet onderschat worden en ik zie dat scholen daar terecht hoog op inzetten. Dát maakt een school kansrijk. Een te grote nadruk op cognitieve vaardigheden daarentegen werkt een afrekencultuur in de hand en daarmee competitie. Dat belemmert goed samenleven en als we iets bij de Laurentius willen dan is het wel dat we de dingen samen doen. Daarin is de ontmoeting, waarvan de bestuursvoorzitter een beeld in zijn kamer heeft, cruciaal. In vakjes denken, staat een echte ontmoeting natuurlijk in de weg: "Je wilt weten wat een leraar en wat een leerling werkelijk drijft, wat houdt hem of haar bezig? Hoe kun je de luikjes open krijgen?"
In samenklank hiermee betekent het voor Ton Christophersen, lid van College van bestuur, dat het geluk van de leraar, de heilige graal van elke onderwijsgevende, gebeurt als het lukt. Het licht gaat aan, de leerling zegt: Kijk, hier ben ik. En het motortje van onderwijskwaliteit gaat vrolijk brommen. Dus ja, dit zijn wij. Het beste is van ons samen.
Meer info over de organisatie Laurentius? Klik hieronder: